Yamaha BT 1100 Bulldog
http://yamaha-bulldog.sk/

závažíčka -vibrace řidítek
http://yamaha-bulldog.sk/viewtopic.php?f=4&t=725
Stránka 2 z 2

Autor:  Felix [ 16 Júl 2011, 23:22 ]
Predmet príspevku: 

Jirko, tvůj problém by měla vyřešit zpětná montáž těžších závaží. Když v práci montujeme na italské skútry originál zadní kufr, dodává k němu výrobce i těžší závaží do řídítek, aby se zabránilo kmitání řídítek, které je způsobeno odlehčením předku v důsledku většího zatížení zadku motorky naložením kufru. Není to sice žádný markantní rozdíl, ale výrobce motorky určitě ví, co dělá.

Autor:  Jirka78 [ 17 Júl 2011, 11:44 ]
Predmet príspevku: 

Felix píše:
Jirko, tvůj problém by měla vyřešit zpětná montáž těžších závaží. Když v práci montujeme na italské skútry originál zadní kufr, dodává k němu výrobce i těžší závaží do řídítek, aby se zabránilo kmitání řídítek, které je způsobeno odlehčením předku v důsledku většího zatížení zadku motorky naložením kufru. Není to sice žádný markantní rozdíl, ale výrobce motorky určitě ví, co dělá.


ty závažíčka na tom skůtru určitě nejsou kvůli vyrovnání zátěži na předku vlivem těžšího zadku, ale je to bonus od toho výrobce kvůli vibracím.
Fyzikálně je to jasný větší hmotnost = větší hybnost (p=m.v) a je potřeba víc energie, aby si to rozkmital na stejné frekvenci. Laicky, když tam namontuji závaží z traktoru, jak mi doporučil Kordy, tak s ním se už hodně těžko třese.
No a když tam namontuji lokomotivu, tak proti tomu bude motor BT, už jen skákací blecha.
Závaží nejsou pro srandu, jinak by tam všichni měli plastový špunty. Zkusím ještě vrátit ten hliník (nový závaží) do kšeftu kde jsem to koupil a ať to prodají někomu na tříkolku.

pokud jde o fyziku vibrací, tak tady je to dobře popsáno:
http://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_ ... e_id=39077

jak jsem se dočetl, tak jedním zdrojem je tvar spalovací komory a odtud se to přenese do kovu jako vlnění/zvuk. Dalším zdrojem jsou ventily...

když už jsem do toho tak zabřednul, tak v koncu jde i o materiál a tvar řidítek a jak se v něm vibrace šíří. Takže si to představuji jako trubku, do který někdo buší někde uprostřed (v místě kde je to přišroubovaný ke krku řidítek) a to se pak nese až k rukojeti, tím že tam dám závaží tak se to přeladí na jinou frekvenci u konce. Jako hlavní tlumič bude sloužit guma na brejlích, kde jsou uchyceny můstky řidítek.

závěr: nižší frekvence (kdy se to třese) to 100% řeší hmotnost závažíček.

ještě poznámka jak jsem někde psal o americkým výrobci řidítek, tak ten má patentovaný nějaký super materiál a dokáže při výrobě řídit tlouštku stěny od krku ke konci a udávají že vibrace jsou menší proti konkurenci. Tak tomu věřím.
Já vyměnil ocelovou tenkostěnou trubku s kovadlinama na konci za duralovou tlustostěnou rouru s peřím (duralová závažíčka), nic víc a vibrace vzrostly minimálně 3x, na nic jiného jsem nešáhnul.

Autor:  Felix [ 17 Júl 2011, 21:46 ]
Predmet príspevku: 

Jirka78 píše:
Felix píše:
Jirko, tvůj problém by měla vyřešit zpětná montáž těžších závaží. Když v práci montujeme na italské skútry originál zadní kufr, dodává k němu výrobce i těžší závaží do řídítek, aby se zabránilo kmitání řídítek, které je způsobeno odlehčením předku v důsledku většího zatížení zadku motorky naložením kufru. Není to sice žádný markantní rozdíl, ale výrobce motorky určitě ví, co dělá.


ty závažíčka na tom skůtru určitě nejsou kvůli vyrovnání zátěži na předku vlivem těžšího zadku, ale je to bonus od toho výrobce kvůli vibracím.
Fyzikálně je to jasný větší hmotnost = větší hybnost (p=m.v) a je potřeba víc energie, aby si to rozkmital na stejné frekvenci. Laicky, když tam namontuji závaží z traktoru, jak mi doporučil Kordy, tak s ním se už hodně těžko třese.
No a když tam namontuji lokomotivu, tak proti tomu bude motor BT, už jen skákací blecha.
Závaží nejsou pro srandu, jinak by tam všichni měli plastový špunty. Zkusím ještě vrátit ten hliník (nový závaží) do kšeftu kde jsem to koupil a ať to prodají někomu na tříkolku.

pokud jde o fyziku vibrací, tak tady je to dobře popsáno:
http://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_ ... e_id=39077

jak jsem se dočetl, tak jedním zdrojem je tvar spalovací komory a odtud se to přenese do kovu jako vlnění/zvuk. Dalším zdrojem jsou ventily...

když už jsem do toho tak zabřednul, tak v koncu jde i o materiál a tvar řidítek a jak se v něm vibrace šíří. Takže si to představuji jako trubku, do který někdo buší někde uprostřed (v místě kde je to přišroubovaný ke krku řidítek) a to se pak nese až k rukojeti, tím že tam dám závaží tak se to přeladí na jinou frekvenci u konce. Jako hlavní tlumič bude sloužit guma na brejlích, kde jsou uchyceny můstky řidítek.

závěr: nižší frekvence (kdy se to třese) to 100% řeší hmotnost závažíček.

ještě poznámka jak jsem někde psal o americkým výrobci řidítek, tak ten má patentovaný nějaký super materiál a dokáže při výrobě řídit tlouštku stěny od krku ke konci a udávají že vibrace jsou menší proti konkurenci. Tak tomu věřím.
Já vyměnil ocelovou tenkostěnou trubku s kovadlinama na konci za duralovou tlustostěnou rouru s peřím (duralová závažíčka), nic víc a vibrace vzrostly minimálně 3x, na nic jiného jsem nešáhnul.

Nenapsal jsem, že těžší závaží jsou v řídítkách kvůli vyrovnání zátěže, ale kvůli zabránění kmitání řídítek v důsledku odlehčení předku. Ze stejného důvodu se na sportovní moto montují tlumiče řízení, ale to tady snad nemusíme rozebírat. Na mě je to až příliš teorie.Za těch 25 let, co na motorce jezdím jsem už pár zkušeností nasbíral a jich se držím. Věřím spíš sobě , než fyzikální vzorcům. a hlavně je třeba rozlišovat mezi vibracemi v řídítkách, vycházejícím od motoru a kmitáním řídítek při jízdě, které může způsobovat mnoho faktorů. Od ojetých gum, přes špatné nebo uvolněné ložiska v krku řízení, až po zmíněné kmitání řídítek v důsledku odlehčení př. kola např. při prudké akceleraci. To nám ale u Bulldoga moc nehrozí. :wink:

Autor:  Jirka78 [ 17 Júl 2011, 23:12 ]
Predmet príspevku: 

jasně, ono bude víc vlivů, v té teorii, co jsem dal odkaz se bere jen vliv motoru.
např: pomalé kmitání (nevyvážené kolo), střední (poskákaná guma) a vyšší frekvence (motor) a další jevy rokmitání řidítek (viz tlumič řízení)

Autor:  break13 [ 18 Júl 2011, 22:52 ]
Predmet príspevku: 

Jó a baťůžek si to taky tolik neužije.....
R.

Autor:  igorescu [ 04 Aug 2011, 15:39 ]
Predmet príspevku: 

a kolko asi vazia origo zavazia?

Autor:  Jirka78 [ 04 Sep 2011, 07:53 ]
Predmet príspevku: 

origo váží 2x 350g

Autor:  cafe-racer [ 20 Jún 2017, 11:48 ]
Predmet príspevku:  Re: závažíčka -vibrace řidítek

Tak jsem si po letech koupil nová zrcátka a ejhle , nejdou mi sundat závaží z konců řidítek. Jakž takž se s nima dá otáčet, i ten šroub v nich se otáčí ale bohužel to vůbec nic nedělá a nevysunou se ani o desetinu milimetru :-(
(zrcátka se montují objímkou přímo na trubku řidítek, nejdou místo původních).
Máte nějaké rady jak na to ?

Autor:  Mirec [ 20 Jún 2017, 17:24 ]
Predmet príspevku:  Re: závažíčka -vibrace řidítek

To bych taky rád věděl,mám na jedné straně podobný problém :x zatím mě to netlačí,ale uvažuju o blástrech ... uvidíme v zimě,nějak se s tím poperu :)

Autor:  amik [ 06 Júl 2017, 18:14 ]
Predmet príspevku:  Re: závažíčka -vibrace řidítek

Nedělal jsem to na bulldovi, na 2006 je vevareny závit. Ale na jiné moto jsem to řešil odehnutim gumy, navrtanim zkrz řídítka a vrazenim ocelového trnu. Tuším jsem vrtal jen trojkou nebo čtyřkou vrtakem. A zároveň jsem stejnou dírou i vypravil "uvolnovac šroubů"

Stránka 2 z 2 Všetky časy sú v GMT + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/